Szukaj w serwisie
Sprawdź nazwę ulicy
 
 


Fundacja Historyczna Liegnitz.pl

o Fundacji

Kategorie

Historia miasta
Katalog firm
Miejsca
Legniczanie
Galeria
Źródła

Nasz serwis

geneza regulamin pliki cookie (nowe zasady) mapa serwisu kontakt
« strona główna

Aktualności na forum

15.10.2024, janbro:
Re: Cmentarz komunalny
Te kamienie o które się pytasz są obecnie w Lapidarium na cmentarzu od 2014 r.

18.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Całą serię zdjęć legnickiego cmentarza wykonaną przez Krafta znajdziemy pod...

17.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Henry Kraft to mało znana nam postać naszego miasta. Człowiek wykształcony...

Zaloguj się do forum:

login:
hasło:

lub załóż konto


Nasi przyjaciele

 

Żetony tramwajowe i bony Miejskiego Zakładu Energetycznego

Wraz z uroczystym przekazaniem tramwajów do użytku publicznego w dniu 21 stycznia 1898 roku, zajmująca się ich eksploatacją spółka Electricitäts-Werke Liegnitz zamieściła w prasie szczegółowe informacje dotyczące opłaty za przejazd. Koszt jednorazowego przejazdu równy był sumie 10 fenigów. Oprócz takiej formy zapłaty, proponowano system opłaty abonamentowej. W tym celu wprowadzono kilka rodzajów żetonów, które można było nabyć przy Neue Carthausstraße 42 (ul. Kartuska). Wszystkie one były ważne w dni robocze. Pierwszy z nich aluminiowy, o kształcie ośmiobocznym był ogólnodostępny. Za jedną markę można było nabyć 12 sztuk takich żetonów, a za dwie - 25. Inny żeton, kwadratowy o zaokrąglonych narożnikach, ważny był tylko przez kilka określonych godzin w ciągu dnia. (Arbeiter-Marke). Za jedną markę można było kupić ich 15 sztuk, podobnie jak owalne żetony uczniowskie (Schüler-Marke). Później wprowadzono również żetony z przeznaczeniem dla urzędników miejskich (für Stadt Beamte) - prostokątne z zaokrąglonymi narożnikami. W odróżnieniu od pierwszego żetonu te trzy wykonane były z mosiądzu. Funkcjonowały również breakteatowe żetony wykonane z masy plastycznej (galalitu), które prawdopodobnie wydawane były przy przesiadce do innego tramwaju. Żetony takie oznaczone cyfrą 1 - są koloru białego, różowego, zielonego i niebieskiego; cyfrą 2 - różowego, a cyfrą 3 są jasno zielone. Kolory te mogą mieć związek z poszczególnymi liniami tramwajowymi, na których od początku kursowały tramwaje opatrzone w tarcze białe, białe z paskiem zielonym oraz białe z paskiem czerwonym.
Dotychczas nic nie wiadomo o automatach prądowych stosowanych w Legnicy. W 2012 r. pojawiły się na aukcjach internetowych żetony, których emitentem był legnicki Zakład Energetyczny. 

NR
NOMINAŁ
MATERIAŁ
WYMIAR
1 Ważny tylko w dni robocze
Aluminium Ośmioboczny, wys. 19,5 mm
2 Żeton dla pracowników (Arbeiter-Marke)
Mosiądz Kwadratowy, wys. 23,6 mm
3 Żeton dla uczniów (Schüller-Marke)
Mosiądz Owal, 24,0x18,5 mm
4 Dla urzędników miejskich (für Stadt Beamte)
Mosiądz Prostokątny o zaokrąglonych narożnikach, 17,5x20,5 mm
5 1
Galalit biały ø 21,1 mm
6 1
Galalit różowy ø 20,4 mm
7 1
Galalit bladoróżowy ø 19,3 mm
8 1
Galalit zielony ø 20,1 mm
9 1
Galalit niebieski ø 21,3 mm
10 2
Galalit różowy ø 21,2 mm
11 3
Galalit jasnozielony

ø 21,1 mm

12 brak nominału żeton prądowy ??
Mosiądz ø 23 mm


Oprócz żetonów tramwajowych Miejski Zakład Energetyczny (Electricitäts Werke Liegnitz) w okresie szalejącej inflacji był emitentem wydanym w pośpiechu bonów o nominałach 500 000 marek, 1 milion marek oraz 2 miliony marek. Do ich druku wykorzystano odwrotne strony kuponów obligacji z 1909 roku numerowanych od Nr.0001 do Nr.1600. Znajdowały się one w obiegu niespełna miesiąc, od 17 sierpnia 1923 roku do 15 września 1923 roku.

NR
NOMINAŁ
CZAS OBIEGU
DRUKARNIA
UWAGI
1 500 tys marek
17.08.1923 - 15.09.1923

 

Druk na kuponach z 1909 r.
2 1 milion marek
17.08.1923 - 15.09.1923

 

Druk na kuponach z 1909 r.
3 2 miliony marek
17.08.1923 - 15.09.1923

 

Druk na kuponach z 1909 r.

Źródła:
Makuch M., Katalog monet zastępczych i żetonów monetarnych rejencji legnickiej, Lubin 2009
Siwak R., Katalog papierowych pieniędzy zastępczych rejencji legnickiej w latach 1914-1924, Lubin 2006
Liegnitzer Tageblatt z 1920 i 1923 roku

Żeton legnickiego Zakładu Energetycznego. Prawdopodobnie mógł być stosowany w automatach prądowych
Żeton tramwajowy do wykorzystania w dzień roboczy
Żeton tramwajowy dla uczniów
Żeton tramwajowy dla urzędników miejskich
Żeton tramwajowy, galalit rózowy
Żeton tramwajowy, galalit zielony
Żeton tramwajowy, galalit niebieski
« poprzedni następny »
 
   
   
   

 

   
  decor handcrafted by egocentryk.org  
   


    Serwis:     « strona główna    geneza     regulamin     pliki cookie (nowe zasady)     mapa serwisu     kontakt         |      Fundacja:     « strona główna    o Fundacji         |     flag PL

© Fundacja Historyczna Liegnitz.pl, 2011-2014. Wszelkie prawa autorskie zarówno do serwisu, jak i prezentowanych materiałów są zastrzeżone.