|
Kategorie |
|
Nasi przyjaciele
|
|
|
Żetony tramwajowe i bony Miejskiego Zakładu Energetycznego
Wraz z uroczystym przekazaniem tramwajów do użytku publicznego w dniu 21 stycznia 1898 roku, zajmująca się ich eksploatacją spółka Electricitäts-Werke Liegnitz zamieściła w prasie szczegółowe informacje dotyczące opłaty za przejazd. Koszt jednorazowego przejazdu równy był sumie 10 fenigów. Oprócz takiej formy zapłaty, proponowano system opłaty abonamentowej. W tym celu wprowadzono kilka rodzajów żetonów, które można było nabyć przy Neue Carthausstraße 42 (ul. Kartuska). Wszystkie one były ważne w dni robocze. Pierwszy z nich aluminiowy, o kształcie ośmiobocznym był ogólnodostępny. Za jedną markę można było nabyć 12 sztuk takich żetonów, a za dwie - 25. Inny żeton, kwadratowy o zaokrąglonych narożnikach, ważny był tylko przez kilka określonych godzin w ciągu dnia. (Arbeiter-Marke). Za jedną markę można było kupić ich 15 sztuk, podobnie jak owalne żetony uczniowskie (Schüler-Marke). Później wprowadzono również żetony z przeznaczeniem dla urzędników miejskich (für Stadt Beamte) - prostokątne z zaokrąglonymi narożnikami. W odróżnieniu od pierwszego żetonu te trzy wykonane były z mosiądzu. Funkcjonowały również breakteatowe żetony wykonane z masy plastycznej (galalitu), które prawdopodobnie wydawane były przy przesiadce do innego tramwaju. Żetony takie oznaczone cyfrą 1 - są koloru białego, różowego, zielonego i niebieskiego; cyfrą 2 - różowego, a cyfrą 3 są jasno zielone. Kolory te mogą mieć związek z poszczególnymi liniami tramwajowymi, na których od początku kursowały tramwaje opatrzone w tarcze białe, białe z paskiem zielonym oraz białe z paskiem czerwonym. Dotychczas nic nie wiadomo o automatach prądowych stosowanych w Legnicy. W 2012 r. pojawiły się na aukcjach internetowych żetony, których emitentem był legnicki Zakład Energetyczny.
NR
|
NOMINAŁ
|
MATERIAŁ
|
WYMIAR
|
1 |
Ważny tylko w dni robocze
|
Aluminium |
Ośmioboczny, wys. 19,5 mm |
2 |
Żeton dla pracowników (Arbeiter-Marke)
|
Mosiądz |
Kwadratowy, wys. 23,6 mm |
3 |
Żeton dla uczniów (Schüller-Marke)
|
Mosiądz |
Owal, 24,0x18,5 mm |
4 |
Dla urzędników miejskich (für Stadt Beamte)
|
Mosiądz |
Prostokątny o zaokrąglonych narożnikach, 17,5x20,5 mm |
5 |
1
|
Galalit biały |
ø 21,1 mm |
6 |
1
|
Galalit różowy |
ø 20,4 mm |
7 |
1
|
Galalit bladoróżowy |
ø 19,3 mm |
8 |
1
|
Galalit zielony |
ø 20,1 mm |
9 |
1
|
Galalit niebieski |
ø 21,3 mm |
10 |
2
|
Galalit różowy |
ø 21,2 mm |
11 |
3
|
Galalit jasnozielony |
ø 21,1 mm
|
12 |
brak nominału żeton prądowy ??
|
Mosiądz |
ø 23 mm |
Oprócz żetonów tramwajowych Miejski Zakład Energetyczny (Electricitäts Werke Liegnitz) w okresie szalejącej inflacji był emitentem wydanym w pośpiechu bonów o nominałach 500 000 marek, 1 milion marek oraz 2 miliony marek. Do ich druku wykorzystano odwrotne strony kuponów obligacji z 1909 roku numerowanych od Nr.0001 do Nr.1600. Znajdowały się one w obiegu niespełna miesiąc, od 17 sierpnia 1923 roku do 15 września 1923 roku.
NR
|
NOMINAŁ
|
CZAS OBIEGU
|
DRUKARNIA
|
UWAGI
|
1 |
500 tys marek
|
17.08.1923 - 15.09.1923 |
|
Druk na kuponach z 1909 r. |
2 |
1 milion marek
|
17.08.1923 - 15.09.1923 |
|
Druk na kuponach z 1909 r. |
3 |
2 miliony marek
|
17.08.1923 - 15.09.1923 |
|
Druk na kuponach z 1909 r. |
Źródła: Makuch M., Katalog monet zastępczych i żetonów monetarnych rejencji legnickiej, Lubin 2009 Siwak R., Katalog papierowych pieniędzy zastępczych rejencji legnickiej w latach 1914-1924, Lubin 2006 Liegnitzer Tageblatt z 1920 i 1923 roku
Żeton legnickiego Zakładu Energetycznego. Prawdopodobnie mógł być stosowany w automatach prądowych
Żeton tramwajowy do wykorzystania w dzień roboczy
Żeton tramwajowy dla uczniów
Żeton tramwajowy dla urzędników miejskich
Żeton tramwajowy, galalit rózowy
Żeton tramwajowy, galalit zielony
Żeton tramwajowy, galalit niebieski
|
|
|