Szukaj w serwisie
Sprawdź nazwę ulicy
 
 


Fundacja Historyczna Liegnitz.pl

o Fundacji

Kategorie

Historia miasta
Katalog firm
Miejsca
Legniczanie
Galeria
Źródła

Nasz serwis

geneza regulamin pliki cookie (nowe zasady) mapa serwisu kontakt
« strona główna

Aktualności na forum

15.10.2024, janbro:
Re: Cmentarz komunalny
Te kamienie o które się pytasz są obecnie w Lapidarium na cmentarzu od 2014 r.

18.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Całą serię zdjęć legnickiego cmentarza wykonaną przez Krafta znajdziemy pod...

17.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Henry Kraft to mało znana nam postać naszego miasta. Człowiek wykształcony...

Zaloguj się do forum:

login:
hasło:

lub załóż konto


Nasi przyjaciele

 

Knechtel Jeremias Joseph

Jeremias Joseph  Knechtel urodził się 13 maja 1680 r. w wiosce Šelty koło Českiej Kamenicy, na terenie dóbr rodu von Kinsky. Ale na miejsce do życia i pracy wybrał Legnicę. Osiadł w niej wraz z rodziną ok. 1704 r. po kilkuletnim już pobycie na Śląsku i realizacji pierwszych zamówień malarskich dla świdnickich jezuitów. Razem z dwa lata starszym bratem Matthiasem edukację malarską rozpoczął prawdopodobnie w warsztacie ojca, Georga Antona Knechtla. W Legnicy miał swoja pracownię i dom w pobliżu Bramy Głogowskiej, odgrywał też wiodącą rolę w miejscowym cechu malarzy. Stał m.in. na czele legnickiego cechu malarzy walczącego o większe prawa. W 1734 r. został jednym z dwunastu członków rady miasta Legnicy (Zwölfter), co świadczy o tym, że był niezwykle szanowaną i wpływową postacią w tym środowisku.
Jego dzieła powstawały przeważnie na zamówienia takich fundatorów jak żagańscy augustianie, legniccy, świdniccy i żagańscy jezuici, cystersi z Krzeszowa, czy benedyktynki z Legnicy i Lubomierza, a także na zlecenie bogatej szlachty katolickiej. Znanych jest dziś ok. 160 dzieł malarskich J.J. Knechtla rozsianych po całym niemal Dolnym Śląsku. W Legnicy zachował się tylko jeden obraz jego autorstwa, Ofiarowanie Marii w Świątyni w ołtarzu bocznym kościoła św. Jana Chrzciciela.
Swój sukces Knechtel zawdzięczał przede wszystkim wysokim umiejętnościom artystycznym. Malarz trafił bowiem na Śląsk jako w pełni ukształtowany artysta.  Jego obrazy wyróżniają się na ogół mocnym konturem, wyrafinowaną, niekiedy wręcz pastelową kolorystyką, ugrowo-brunatnym kolorem bolusowego gruntu i stosowaniem rzadkich kolorów (fiolet), a także niezwykle gładką fakturą przypominającą malarstwo emaliowe.
Knechtel malował głównie obrazy olejne na płótnie, tworząc wielkoformatowe kompozycje, choć nie obce mu było także malarstwo freskowe. Legnicki mistrz często realizował cykle wizerunków świętych lub zespoły płócien ołtarzowych mające stanowić element jednolitego barokowego wystroju świątyń. Bez wątpienia może być uznany za najwybitniejszego malarza czynnego na terenie Legnicy w dobie baroku i jednego z najważniejszych artystów działających na Śląsku w I połowie XVIII w. Był jednym z tych, którzy starali się wypełnić lukę artystyczną powstałą na Śląsku po śmierci w 1706 r. Michaela Willmanna.
Podczas gdy Jeremias Joseph tworzył w Legnicy, jego brat Matthias mieszkał i pracował w Żaganiu, natomiast syn Matthiasa Johann Ignaz Knechtel oraz wnuk Johann Ignazius Knechtel kontynuowali malarskie tradycje rodziny w Świdnicy. Ogromna ilość zachowanych prac o różnym poziomie artystycznym utrzymanych w podobnej manierze może świadczyć o istnieniu rodzinnego warsztatu pracującego na obszarze całego Śląska.
Jeremias Joseph Knechtel zmarł 25 sierpnia 1750 r. w Legnicy i trzy dni później został pochowany na nieistniejącym cmentarzu przy kościele Franciszkanów.

Źródła:
http://www.drogibaroku.org/mod/resource/view.php?id=121
materiały Muzeum Miedzi w Legnicy

J.J. Knechtel, Książę Henryk Pobożny, ok. 1720, klasztor Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Książę Bolesław Rogatka, ok. 1720, klasztor Sióstr Benedyktynek w Krzeszowie, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Anna nauczająca Marię, 1716, kościół p.w. Wniebowzięcia NMP w Słupie, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Św. Ignacy Loyola, 1735, kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego w Otyniu, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Matka Boska z Dzieciątkiem, 1744, kościół parafialny p.w. Wniebowzięcia NMP w Żaganiu, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Pokłon Trzech Króli, 1732, kościół p.w. Św. Anny w Solnikach, fot. D. Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Ofiarowanie Marii w świątyni. Kościół pw. św. Jana Chrzciciela w Legnicy. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Św. Anna nauczająca Marię, 1724. Kościół parafialny pw. św. Jadwigi w Złotoryi. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, Matka Boska z Dzieciątkiem, 1724. Kościół parafialny pw. św. Jadwigi w Złotoryi. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, cykl 14 stacji Drogi Krzyżowej, 1727. Kościół parafialny pw. NMP i św. Jakuba Apostoła w Sobótce. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, cykl 14 stacji Drogi Krzyżowej, 1727. Kościół parafialny pw. NMP i św. Jakuba Apostoła w Sobótce. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
J.J. Knechtel, cykl 14 stacji Drogi Krzyżowej, 1727. Kościół parafialny pw. NMP i św. Jakuba Apostoła w Sobótce. Fot. D.Berdys, Muzeum Miedzi w Legnicy
« poprzedni następny »
 
   
   
   

 

   
  decor handcrafted by egocentryk.org  
   


    Serwis:     « strona główna    geneza     regulamin     pliki cookie (nowe zasady)     mapa serwisu     kontakt         |      Fundacja:     « strona główna    o Fundacji         |     flag PL

© Fundacja Historyczna Liegnitz.pl, 2011-2014. Wszelkie prawa autorskie zarówno do serwisu, jak i prezentowanych materiałów są zastrzeżone.