Szukaj w serwisie
Sprawdź nazwę ulicy
 
 


Fundacja Historyczna Liegnitz.pl

o Fundacji

Kategorie

Historia miasta
Katalog firm
Miejsca
Legniczanie
Galeria
Źródła

Nasz serwis

geneza regulamin pliki cookie (nowe zasady) mapa serwisu kontakt
« strona główna

Aktualności na forum

18.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Całą serię zdjęć legnickiego cmentarza wykonaną przez Krafta znajdziemy pod...

17.11.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Henry Kraft to mało znana nam postać naszego miasta. Człowiek wykształcony...

18.10.2022, Kefir:
Re: Sztuka cmentarna
Przykładowy grób na cmentarzu leśnym .Nasadzenia komunalne. Główny ogrodnik...

Zaloguj się do forum:

login:
hasło:

lub załóż konto


Nasi przyjaciele

 

Tramwaje (Electrische Strassenbahn Liegnitz)

Wzrost liczby mieszkańców w drugiej połowie XIX w. oraz – co za tym – idzie rozwój przestrzenny Legnicy, doprowadziły m.in. do potrzeby zorganizowania komunikacji miejskiej. Już w 1878 r. rozważono projekt wprowadzenia tramwajów konnych. Następne  lata przyniosły pomysły wprowadzenia tramwajów parowych i gazowych. Ostatecznie do realizacji tych zamiarów nie doszło. Dopiero propozycja spółki elektrycznej „Felix Singer u. Co.” z Berlina została przychylnie przyjęta przez władze miasta. Firma zobowiązała się do budowy i eksploatacji na własny koszt linii tramwajowych z napędem elektrycznym. Ostatecznie oferta została zaakceptowana przez radnych 22 czerwca 1896 r.
Po uzyskaniu wymaganej zgody, 31 maja 1897 r., spółka przystąpiła do układania szyn w mieście oraz budowy siłowni przy ul. Wrocławskiej w pobliżu cmentarza. Prace zakończono pod koniec roku. 11 stycznia 1898 r. utworzono spółkę akcyjną Electritäts-Werke Liegnitz, której zadaniem było przejęcie całego majątku przedsiębiorstwa i jego eksploatacja.
21 stycznia 1898 r. nastąpiło przekazanie tras do użytku publicznego. Na uczestników uroczystości czekały w pobliżu pasażu Piotra i Pawła trzy udekorowane wieńcami tramwaje. Od tego momentu legniczanie mieli do dyspozycji trzy linie tramwajowe:

Linia I – okólna: Dworzec Kolejowy - pl. Zamkowy (Schloßplatz) – ul. Zamkowa (Schloßstraße) – ul. Grodzka (Burgstraße) – Rynek (Ring) – ul. Chojnowska (Haynauer Straße) – ul. Hutników (Grenadierstraße) – ul. Złotoryjska (Neue Goldberger Straße) – pl. Wolności (Wilhelmsplatz) – ul. Złotoryjska (Goldberger Straße) – Rynek (Kleiner Ring) – pl. Słowiański (Friedrichsplatz) – ul. Witelona (Breslauer Platz) – pl. Wilsona (Gartenstraße) – ul. Libana (Lindenstraße) – Dworzec Kolejowy.
Linia II – ul. Ściegiennego (Hedwigstraße) – ul. Jaworzyńska – skrzyżowanie z dzisiejszą aleją Zwycięstwa (Dornbusch): ul. Ściegiennego (Hedwistraße) – ul. Rycerska (Ritterstraße) – ul. Partyzantów (Kohlmarkt) – Rynek (Kleiner Ring) – pl. Słowiański (Friedrichsplatz) ul. Mickiewicza (Louisenstraße) – ul. Łukasińskiego (Schützenstraße) – ul. Jaworzyńska (Jauerstraße, Dornbusch).
Linia III – pl. Wilsona (Breslauer Platz) – cmentarz: pl. Wilsona (Breslauer Platz) – ul. Wrocławska (Breslauer Straße) – cmentarz.

Z czasem długość tras wydłużano lub skracano. W 1913 r. przedłużono dwie linie w kierunku Przybkowa (w pobliżu restauracji „Tivoli” – dziś znajduję się tam budynek Zespołu Szkół Rolniczych) i Piekar Wielkich (przy Musentempel – restauracja „Pod Klonem” na ul. Wrocławskiej). W 1933 r. odcinek linii na ul. Złotoryjskiej przedłużono do pl. Łużyckiego (Logauplatz).
Tramwaje kursujące na poszczególnych liniach nie posiadały oznaczeń cyfrowych, lecz zaopatrzone były w kolorowe tarcze. Wagony pierwszej linii opatrzone były białymi tarczami, drugiej – białymi z zielonym paskiem, a trzeciej – białymi z czerwonym paskiem. Oznaczenia cyfrowe wprowadzono dopiero 1 sierpnia 1940 r. Tramwaje kursowały codziennie od godz. 7 do 21 (w późniejszym okresie do godz. 22). Początkowo bilet za przejazd kosztował 10 fenigów. Równocześnie wprowadzono system opłat abonamentowych w postaci specjalnych żetonów dla pracowników, urzędników i uczniów, a także wykonane z galalitu żetony, które wykorzystywane były podczas przesiadki do tramwaju innej linii.
Po przejęciu miasta przez władze polskie, 31 października 1945 r., przywrócona została komunikacja tramwajowa. W latach 60. podjęto decyzję o zastąpieniu komunikacji tramwajowej – autobusową. Ostatni tramwaj przejechał ulicami Legnicy 13 lipca 1968 r. 

Źródło: G. Humeńczuk, Tramwaje w Legnicy 1898-1968, Legnica 1998

Humorystyczna karta pocztowa wydana z okazji przedłużenia w 1913 r. linii tramwajowej do Przybkowa. Ostatni przystanek znajdował się przy restauracji Tivoli. Ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaje na placu Wrocławski (pl.Wilsona) na karcie pocztowej z 1902 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Restauracja Musentempel, przy której znajdował się końcowy przystanek linii tramwajowej. Karta pocztowa ze zbioru K.Makowca
Tramwaj jadący Schützenstraße (obecnej ul. Łukasińskiego). Karta pocztowa z 1903 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaj linii okólnej Dworzec Kolejowy - Plac Wrocławski. Karta pocztowa z 1908 r. ze zbioru R.Deca
Tramwaj jadący ul. Chojnowską. Karta pocztowa z 1920 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Mijanka tramwajowa przy dawnym placu Wrocławskim. Karta pocztowa ze zbioru K.Makowca
Tramwaj przejeżdżający przez plac Fryderyka Wielkiego. Karta pocztowa z 1919 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Mijanka tramwajowa na obecnej ul. Mickiewicza. Karta pocztowa z 1898 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Okładka zeszyciku z biletami tramwajowymi (prawa autorskie: Liegnitzer Sammlung Wuppertal)
Zeszycik z biletami tramwajowymi (prawa autorskie: Liegnitzer Sammlung Wuppertal)
Mijanka tramwajów w pobliżu pasażu Piotra i Pawła. Karta pocztowa z 1900 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Karta pocztowa z serii Die Elektrische kommt! z 1897 r. zapowiadającej wprowadzenie tramwajów na legnickie ulice.Kartkę opatrzono dodatkowo nadrukiem noworocznym. Ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaj przed dworcem kolejowym na fotografii wykonanej 7 stycznia 1930 r. Ze zbioru L.Moszyńskiego
Mijanka tramwajowa na dawnym placu Wrocławskim (obecnie Wilsona). Karta pocztowa ze zbioru Z.Grosickiego
Legnicki bilet tramwajowy z zaznaczoną linią autobusową
Legnicki bilet tramwajowy
Mijanka tramwajów w pobliżu pasażu Piotra i Pawła, w których swoją siedzibę miały delikatesy Ericha Schneidera. Karta pocztowa z 1900 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaj na placu Wolności, który w latach 1933-1945 nosił nazwę Adolfa Hitlera. Karta pocztowa z 1937 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Przystanek tramwajowy znajdujący się w pobliżu budynku dworca kolejowego. Fotografia ze zbioru R.Deca
Przejazd tramwaju przez Friedrichsplatz (obecnie Pl. Słowiański). Karta pocztowa ze zbioru R.Deca
Mijanka tramwajów przed drugim dworcem kolejowym na karcie pocztowej z 1899 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaj na obecnej ulicy Mickiewicza. Karta pocztowa z 1916 r. ze zbioru R.Deca
Fragment Rynku i początek ul. Złotoryjskiej na karcie pocztowej z 1936 r. ze zbioru R.Deca
Tramwaj na ulicy Chojnowskiej. Fotografia z 1902 r. ze zbioru R.Deca
Tramwaj jadący ulicą Wrocławską i tramwaj na ostatnim przystanku przy gospodzie Musentempel (późniejsza Pod Klonem). Karta pocztowa z 1913 r. ze zbioru R.Deca
Tramwaj na Placu Wrocławskim (obecnie pl. Wilsona). Karta pocztowa z 1935 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Tramwaj na ulicy Złotoryjskiej na karcie pocztowej z 1938 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Karta pocztowa z serii Die Elektrische kommt! z 1897 r. zapowiadającej wprowadzenie tramwajów na legnickie ulice. Ze zbioru L.Moszyńskiego
Karta pocztowa z serii Die Elektrische kommt! z 1897 r. zapowiadającej wprowadzenie tramwajów na legnickie ulice. Ze zbioru Z.Grosickiego
Karta pocztowa z serii Die Elektrische kommt! z 1897 r. zapowiadającej wprowadzenie tramwajów na legnickie ulice. Ze zbioru Z.Grosickiego
Gospoda Musentempel i końcowy przystanek tramwajowy na karcie pocztowej ze zbioru L.Moszyńskiego
Mijanka tramwajowa na ul. Dworcowej. Karta pocztowa z 1911 r. ze zbioru L.Moszyńskiego
Tramwaje na obecnym pl. Wilsona na karcie pocztowej wydanej kilka tygodni po uruchomieniu linii tramwajowych w 1898 r. Ze zbioru K.Makowca
Tramwaj na ulicy Zamkowej ze zbioru K.Makowca
Tramwaj jadący obecną ul. Libana na karcie pocztowej z ok. 1930 r . ze zbioru K.Makowca
Tramwaj na ul. Złotoryjskiej na karcie pocztowej z 1918 r.
Tramwaj na obecnym Placu Łużyckim na karcie pocztowej ze zbioru K.Makowca
Przystanek tramwajowy na Logau Platz (obecnie Plac Łużycki). Karta pocztowa z 1930 r. ze zbioru K.Makowca
Bilet miesięczny na wszystkie linie tramwajowe i trolejbusowe ważny w styczniu 1945 r. (prawa autorskie: Liegnitzer Sammlung Wuppertal)
Legnicki tramwaj. Fotografia wykonana w latach 40. XX w. Fot. wydawnictwo Eurosprinter
Zajezdnia tramwajowa przy ul. Wrocławskiej. Fotografia wykonana w 1933 r.
Tramwaj jadący obecną ul. Witelona na karcie pocztowej ze zbioru K.Makowca
Tramwaje na ulicy Mickiewicza. Karta pocztowa ze zbioru K.Makowca
Brama Głogowska oraz tramwaj na Placu Zamkowym na karcie pocztowej z ok. 1908 r. ze zbioru K.Makowca
Bilet miesięczny na tramwaje obowiązujący w październiku 1944 r. (prawa autorskie: Liegnitzer Sammlung Wuppertal)
Tramwaj na Breslauer Platz (pl. Wilsona). Karta pocztowa z 1913 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Mijanka tramwajów w pobliżu pasażu Piotra i Pawła, w których swoją siedzibę miały delikatesy Ericha Schneidera. Karta pocztowa z 1898 r. ze zbioru Z.Grosickiego
Zalana ulica Mickiewicza po oberwaniu chmury, które miało miejsce 15 czerwca 1910 r. Karta pocztowa ze zbioru K.Makowca
Tramwaj na Breslauer Platz (pl. Wilsona) na karcie pocztowej z 1917 r. ze zbioru K.Makowca
Zaproszenie na uroczystość likwidacji trakcji tramwajowej, 13.07.1968.
Żeton tramwajowy do wykorzystania w dzień roboczy
Żeton tramwajowy dla uczniów
Żeton tramwajowy dla urzędników miejskich
Żeton tramwajowy, galalit rózowy
Żeton tramwajowy, galalit zielony
Żeton tramwajowy, galalit niebieski
Legnicki tramwaj na fotografii z 1939 roku
« poprzedni następny »
 
   
   
   

 

   
  decor handcrafted by egocentryk.org  
   


    Serwis:     « strona główna    geneza     regulamin     pliki cookie (nowe zasady)     mapa serwisu     kontakt         |      Fundacja:     « strona główna    o Fundacji         |     flag PL

© Fundacja Historyczna Liegnitz.pl, 2011-2014. Wszelkie prawa autorskie zarówno do serwisu, jak i prezentowanych materiałów są zastrzeżone.